Szakember kiválasztása
Miért kell körültekintőnek lennünk?

Vannak, akik megfelelő végzettség és tapasztalat nélkül “fejlesztő pedagógusnak” nevezik magukat és “fejlesztésnek” nevezett foglalkozásokat vállalnak. Nem ismerik a szükséges diagnosztikai eljárásokat és a fejlesztési módszereket sem. Az ilyen foglalkozás jó esetben csupán a gyerekkel való céltalan “játék”, ami nem fejleszt. A szülőknek pedig egyenesen felesleges idő és pénzkidobás. Rossz esetben egyenesen a problémák félrekezelése történik, ami könnyen tetézheti is a bajt.

Ezért nagyon fontos, hogy kellő körültekintéssel válasszunk hozzáértő szakembert.

A megfelelő szakembertől elvárható
  • A fejlesztendő területnek megfelelő végzettség (pl. gyógypedagógus).
  • A fejlesztési szükségletnek megelelő, komoly terapeuta végzettség (pl. TSMT)
  • Központilag alkalmazott diagnosztikai eszközök használata (a pedagógiai szakszolgálat által használt).
  • A terápiákhoz kapcsolódó központi (a pedagógiai szakszolgálat által is használt) és speciális diagnosztikák alkalmazása.
  • Szakvélemények és szakértői vélemények értelmezése
  • Orvosi vizsgálatok eredményeinek felhasználása.
  • Prevenciós fejlesztés (pl. iskola előkészítés).
  • Beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel (BTMN) küzdő tanulók fejlesztése.
  • Sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek fejlesztése.
  • Minden korosztállyal dolgozhat (0-99 év).
  • Speciális pedagógiával és eszköztárral képes tantárgyakat tanítani.
  • Részképességeket fejleszt.
  • Intézményi szinten koordinálja és irányítja a fejlesztő pedagógus munkáját.
  • Csoportban (más szakterületekkel) is képes dolgozni.
  • Hosszú pedagógusi, valamint gyógypedagógusi tapasztalat.
  • Empátia.
  • Elhivatottság.
  • Nagy türlelem. Higgadtság.
Az általános pedagógusok

Az általános iskolai pedagógus, óvodapedagógus munkája és képesítése nem az ilyen jellegű fejlesztésekre irányul. A fejlesztő pedagógia sajátosságai miatt az általános pedagógus, óvodapedagógus végzettség a fenti kiegészítők nélkül legtöbbször kevés a sikeres fejlesztéshez.

Az általános pedagógusokat a normál fejlődési menetű gyermekek oktatására, nevelésére képezik ki. A speciális fejlesztési igény ehhez képest lényegesen eltérő eszköztárat és tapasztalatokat igényel.